Nieuws

 

 

  Terug

Als mantelzorger ook zorgen voor jezelf

Mantelzorg website header

Er zijn 5 miljoen mantelzorgers in Nederland. Ongeveer 35% van de 16- plussers geeft zorg aan een naaste. Daarvan voelt 9,1% zich zwaar belast.

Mantelzorgers maken steeds minder gebruik van ondersteuning

Mantelzorgers bieden gemiddeld 5,4 jaar hulp aan naasten. Van de mantelzorgers die lang en intensief helpen, is 1 op de 4 ernstig belast. Opvallend daarbij is dat mantelzorgers steeds minder gebruikmaken van ondersteuning.

Ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers:

  • informatie en advies
  • lotgenotencontact
  • cursus
  • materiële hulp
  • financiële hulp
  • dagopvang
  • vrijwillige hulp
  • logeeropvang

30% van de mantelzorgers die geen ondersteuning ontvangt, weet deze ook niet te vinden.

Hoe kun je gezond zorgen?

Zorgen voor een zieke, naast je andere bezigheden, is zwaar. Er is balans tussen de zorg en je andere activiteiten nodig om dat vol te houden. Je kunt jezelf weer opladen door aandacht te besteden aan rust, voeding, beweging en ontspanning.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar krijg jij energie van?
  • Welke activiteiten zorgen voor ontspanning?
  • Geef je jezelf de tijd en ruimte om iets voor jezelf te doen, zonder je schuldig te voelen?

Maak een lijstje van zaken waar jij energie van krijgt, hoe klein ook. Al is dat in de tuin werken, wat drinken bij vrienden, muziek luisteren of een wandeling.

Kies de komende week elke dag een activiteit uit dit lijstje en ga deze daadwerkelijk doen. Plan ook de tijd in voor eventuele voorbereiding, zoals iemand opbellen voor je afspraak.

Avatar van een mantelzorger

Ben jij iemand die vaak ongewild ja zegt? Neem dan bedenktijd. Zeg bijvoorbeeld dat je later even terugbelt of erop terugkomt, zodat je in de tussentijd rustig na kunt denken. Vraag ook advies of hulp aan een ander over hoe je op een goede manier nee kunt zeggen.

Raadpleeg online zelfhulp

Stichting mirro heeft een online zelfhulpmodule ontwikkeld om mantelzorgers te helpen gezond te zorgen (voor een ander én zichzelf). Vol informatie, tips, ervaringsverhalen (videos) en praktische oefeningen. Zo leer je tijd nemen voor jezelf, nee zeggen en grenzen stellen, wanneer je beter hulp kunt vragen en je gaat aan de slag met loslaten van dingen die je niet kunt veranderen.

 


Deel dit artikel

     

Volgend artikel

Week van de Werkstress: burn-out beroepsziekte nummer 1

Meer weten over onze eHealth producten?

Vraag het Claudia of Wouter! Telefonisch bereikbaar op 085 489 89 99

> Stel je vraag

Stichting mirro

Adres
Grebbeberglaan 15 3527 VX Utrecht
Telefoon
Mail